Zapalenie dziąseł u kotów – jak się objawia i jakie są procedury leczenia?

Lux-Vet - lekarze, Kamil Baczyński

Lekarz weterynarii

Zapalenie dziąseł u kotów może mieć różne przyczyny, objawy oraz przebieg. Elementy te zostały opisane szerzej w niniejszym artykule, by pomóc właścicielom zwierząt w walce z chorobą ich pupili.

Jak rozpoznać zapalenie dziąseł u kota?

Pierwszym niepokojącym sygnałem, na jaki należy zwrócić uwagę, jest nietypowe zachowanie podczas spożywania jedzenia. Może ono objawiać się wydłużonym czasem konsumpcji lub większym bałaganem wokół miski. Kot ze stanem zapalnym dziąseł może pozostawiać więcej okruchów bądź rozchlapywać wodę. Wskazówką będzie też nieświeży oddech.

Klasyczną oznaką choroby są również nabrzmiałe, zaczerwienione dziąsła. Pupil może ponadto stracić na wadze, nie mieć ochoty na jedzenie i energii do zabawy. Alarmującym objawem jest natomiast krwawienie z jamy ustnej będące oznaką zaawansowanych problemów zdrowotnych.

Co powoduje zapalenie dziąseł u kota?

Można podać wiele przyczyn wystąpienia u kota zapalenia dziąseł.

Wśród nich znajdują się:

• kamień nazębny,
  • choroby i uszkodzenia mechaniczne zębów,
  • zakażenia wirusami,
  • choroby autoimmunologiczne

Co zrobić, gdy kot ma zapalenie dziąseł?

Kiedy zaobserwujemy problemy z dziąsłami u naszego pupila, powinniśmy niezwłocznie udać się do lekarza weterynarii. Specjalista zidentyfikuje przyczynę stanu zapalnego i dobierze odpowiednie leczenie. Pomocą w takich sytuacjach służy przychodnia weterynaryjna Lux-Vet Premium. Nasze placówki znajdują się w Krakowie, Bielsku-Białej, Jaworzu i Skoczowie.

Kiedy iść do lekarza weterynarii przy zapaleniu dziąseł?

Do fachowca należy się udać w momencie, w którym zaobserwujemy jakiekolwiek objawy zapalenia dziąseł u kota. W takiej sytuacji nie należy zwlekać, lecz czym prędzej umówić się na wizytę. Nieleczony stan zapalny może stać się źródłem dalszych dolegliwości, dlatego tak ważne jest, by podjąć odpowiednie środki, nim przerodzi się w coś poważniejszego.

Czy można wyleczyć zapalenie dziąseł u kota w domu?

Leczenie zapalenia dziąseł może być długotrwałym procesem. Specyfika kuracji zależeć będzie od przyczyny, która wywołała niepożądany stan. Z tego względu lepiej zrezygnować z samodzielnej opieki nad kotem i złożyć wizytę u profesjonalisty. Dzięki temu znacznie szybciej będzie możliwe całkowite zahamowanie objawów i przywrócenie zwierzęciu dawnego komfortu.

Weterynarze pracujący w placówkach Lux-Vet już podczas pierwszego spotkania przeprowadzą wnikliwe badanie uzębienia, namierzając przyczyny złego samopoczucia u pupila. Dzięki wizytom kontrolnym będą w stanie również na bieżąco monitorować stan zwierzęcia. Specjalistyczny sprzęt i wykwalifikowana kadra usprawnią proces leczenia. Przy okazji będzie to też dla kota opcja bezpieczniejsza niż samodzielne przeprowadzanie terapii w domu.

Zapalenie dziąseł u kota – jak wygląda leczenie krok po kroku.

Podczas wizyty w przychodni weterynaryjnej zwierzę zostanie poddane badaniu klinicznemu. Lekarz przyjrzy się jego jamie ustnej. Może również pobrać wymazy z jamy ustnej i gardła oraz wykonać badanie rentgenowskie zębów.

Kuracja dostosowywana jest do przyczyn powstania stanu zapalnego. W każdym wypadku koniecznością będzie zadbanie o właściwą higienę uzębienia. Często w takich przypadkach specjaliści przeprowadzają przeglądowe czyszczenie zębów.

W momencie wystąpienia kamienia nazębnego zostanie on usunięty. Na proces leczenia składać może się suplementacja leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych, a także antybiotykoterapia. W niektórych przypadkach jedynym wyjściem pozostaje usunięcie chorych zębów.

Po dobraniu odpowiednich metod i środków przez lekarza właścicielowi kota pozostaje jedynie podążanie za medycznymi wskazaniami. Niezbędne będą również wizyty kontrolne, na których weterynarz dokona oględzin stanu pacjenta.

Czy da się całkowicie wyleczyć zapalenie dziąseł u kota?

O tym, jak leczyć zapalenie dziąseł u kotów, aby kuracja przyniosła upragniony skutek, decyduje lekarz weterynarii. Często udaje się pokonać chorobę, choć bywa, że jest to długotrwały proces. Zdarza się też, że pupilowi doskwiera przewlekły stan zapalny lub też, że koniecznością staje się usunięcie zębów. W wyjątkowych przypadkach nie udaje się ustalić przyczyny wystąpienia schorzenia, przez co kuracja koncentruje się głównie na łagodzeniu objawów i bólu. W celu zapobiegania takim sytuacjom najrozsądniej jest udawać się z kotem na cykliczne wizyty profilaktyczne.

Logotyp Lux-Vet

Pamiętaj …

Jeżeli zauważymy u zwierzęcia jakiekolwiek objawy zapalenia dziąseł lub innych chorób, warto od razu skontaktować się z lekarzem. W takich przypadkach można umówić się na wizytę do przychodni Lux-Vet Premium.