Kiedy pierwsza wizyta u weterynarza ze szczeniakiem?

Lux-Vet - lekarze, Katarzyna Czarna

Lekarz weterynarii

Szczenięta są cudownymi kompanami codzienności. Potrafią poprawić nastrój, zmotywować do wyjścia z domu i w wielu sytuacjach okazują się naprawdę lojalnymi przyjaciółmi. Jednak posiadanie zwierząt, szczególnie psów, to nie tylko przyjemności i dobra zabawa, ale i obowiązki. Jednym z niepisanych obowiązków każdego właściciela czworonoga jest wizyta w klinice weterynaryjnej. Kiedy pierwsza wizyta u weterynarza ze szczeniakami? Dowiedz się, kiedy zabrać pupila do lekarza, jak się do tego przygotować i co z kwestią szczepień.

Kiedy powinno się iść do weterynarza ze szczeniakami?

Pierwsza wizyta u weterynarza powinna się odbyć w pierwszych tygodniach życia szczeniaka. Taka wizyta to kluczowy etap, który dzięki konsultacji z profesjonalnym weterynarzem zapewni psu zdrowy i bezpieczny rozwój. Niektóre szczenięta wymagają wizyty u weterynarza tuż po narodzinach – mowa o psach z problemami zdrowotnymi, które potrzebują natychmiastowej reakcji specjalisty. W przypadku normatywnie rozwijających się szczeniaków wystarczy, że udasz się na pierwszą wizytę do weterynarza gdy maluch skończy 6. tydzień życia. Zatem kiedy pierwsza wizyta u weterynarza ze szczeniakami? Zasadniczo między 6. a 8. tygodniem od ich narodzin.

Jak przygotować się na wizytę u weterynarza ze szczeniakiem?

Samo zapisanie psa na wizytę u weterynarza to dopiero pierwszy krok przygotowań. Kluczową kwestią będzie przygotowanie dokumentacji psa (np. książeczki otrzymanej od hodowcy). Przemyśl, jak przewieziesz psa do kliniki. Być może konieczne będzie zorganizowanie wygodnego transportera. Dzięki niemu zadbasz o komfort psa i będziesz mieć pewność, że twój przyjaciel ma zapewnione bezpieczeństwo podczas podróży. Zabierz ze sobą ulubioną zabawkę, smaczki i wodę. Te pierwsze mogą się także przydać nie tylko na mały głód psa, ale także podczas badań przeprowadzanych przez lekarza (np. jako nagroda).

Jak wygląda pierwsza wizyta ze szczeniakiem?

Pierwsza wizyta u weterynarza ze szczeniakiem to czas na sprawdzenie, czy pupil rozwija się prawidłowo. Lekarz bada podstawowe parametry, osłuchuje serce i płuca szczeniaka, sprawdza jego ogólny stan zdrowia i wygląd. Bierze „pod lupę” skórę, sierść, oczy, uszy i uzębienie.

Dzięki badaniom profilaktycznym specjalista może wychwycić wszelkie nieprawidłowości zdrowotne i rozwojowe u czworonoga oraz szybko im zaradzić. Pierwsza wizyta to dobry moment na omówienie z lekarzem harmonogramu odrobaczeń i szczepień, a także ustalenie najlepszej diety dla pieska.

Ile kosztuje pierwsza wizyta u weterynarza ze szczeniakiem?

Całkowity koszt pierwszej wizyty u weterynarza jest trudny do sprecyzowania, ponieważ może się różnić ze względu na zakres usług świadczonych podczas wizyty. Najczęściej suma ta składa się z opłaty za wizytę (konsultacje i badania) oraz za preparaty, które zostały w trakcie trwania wizyty użyte (np. szczepionki, produkty odrobaczające, antybiotyki itd.). Ceny za wizytę zaczynają się od kilkudziesięciu złotych. W razie wątpliwości warto skontaktować się z kliniką weterynaryjną i dopytać o szczegóły.

Ile tygodni musi mieć szczeniak, żeby go zaszczepić?

Gdy szczeniak skończy 6. tydzień życia, będzie gotowy na pierwsze szczepienie. Według procedury, po pierwszym szczepieniu i po upływie odpowiedniego czasu, konieczna jest kolejna dawka z serii.

Należy wiedzieć, że przed pierwszym szczepieniem szczeniak powinien być już dwukrotnie odrobaczony. Odrobaczenie ma zazwyczaj miejsce jeszcze w hodowli, przed wydaniem psa do nowego domu. Prawidłowo przeprowadzony proces szczepienia chroni psy przed wieloma chorobami, w tym przed nosówką (CDV), adenowirusom (CAV) parwowirozą (chorobą objawiającą się u psa biegunką z krwią).

Czy szczepienie szczeniaka jest dla niego bezpieczne?

Czasami właściciele czworonogów zastanawiają się, czy szczepienie jest dla ich pupili bezpieczne. Tak, jak najbardziej – szczepionki dla szczeniaków są bezpieczne i skuteczne. Nie szczepiąc psa, można narazić go na większe niebezpieczeństwo spowodowane groźnymi chorobami. Korzyści płynące z regularnych szczepień są znacznie większe niż ewentualne skutki uboczne.

Czy szczepienia dla szczeniaków są obowiązkowe?

Warto zaznaczyć, że w Polsce właściciele psów są zobligowani prawnie do szczepienia zwierząt przeciwko wściekliźnie. Obowiązek ten jest narzucony przez Art. 56. ust. 2. Ustawy z 11 marca 2004 o ochronie zdrowia zwierząt i zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. Oprócz szczepień zasadniczych i obligatoryjnego przeciw wściekliźnie zaleca się także wykonanie pakietu szczepień dodatkowych. Wśród nich jest szczepienie przeciwko kaszlowi kennelowemu, leptospirozie, boreliozie, grzybicy oraz herpeswirozie.

Czy szczeniaka trzeba odrobaczać?

Odrobaczenie szczeniaka jest jednym z ważnych aspektów w jego opiece zdrowotnej. Małe pieski są mocno narażone na zarażenie się pasożytami wewnętrznymi, m.in. glistami, tasiemcem lub nicieniami. Chroniąc swojego psa przed pasożytami, chronisz jednocześnie siebie i swoją rodzinę, ponieważ niektóre z nich stanowią zagrożenie także dla zdrowia ludzkiego! Dlatego tak ważne jest, aby nie bagatelizować kwestii odrobaczania psa. Oprócz pasożytów wewnętrznych, szczenięta narażone również na pasożyty zewnętrzne, takie jak kleszcze i pchły. Dlatego warto regularnie chodzić ze swoim szczeniakiem do weterynarza i ewentualnie zaopatrzyć się w preparaty chroniące przed pasożytami.

Kiedy pierwszy raz odrobaczyć szczeniaka?

Wdrażając profilaktykę przeciw pasożytom wewnętrznym, należy postępować według schematu odrobaczania szczeniąt ustalonego przez lekarza weterynarii. Pierwsze odrobaczenie szczeniaka powinno nastąpić już w 2. tygodniu jego życia – to czas, w którym piesek jest narażony nawet na pasożyty przenoszone od matki. Kolejne dawki odrobaczające powinny nastąpić w 4., 6. i 8. tygodniu. Po tym czasie, do ukończenia 6. miesiąca, trzeba odrobaczać co 4 tygodnie. Po 6. miesiącu odrobaczanie zalecane jest co 3 miesiące.

Logotyp Lux-Vet

Pamiętaj …

W razie jakichkolwiek wątpliwość możesz zawsze skontatkować się ze specjalistami z naszej przychodni weterynaryjnej Lux-Vet Premium i ustalić szczegóły wizyty.

Nasze placówki weterynaryjne są w Krakowie, Bielsku-Białej, Skoczowie, Jaworzu