Które rasy psów są szczególnie narażone na problemy kardiologiczne?

Problemy kardiologiczne u psów są często spotykane i mogą dotyczyć przedstawicieli różnych ras. Warto zatem wiedzieć, które rasy są szczególnie narażone na tego typu schorzenia oraz jakie badania mogą pomóc w ich wykryciu i leczeniu. W poniższym wpisie na blogu przedstawiamy cztery rasy psów, które częściej niż inne borykają się z problemami sercowymi oraz omawiamy znaczenie badania echokardiograficznego, oraz badania EKG w diagnostyce tych chorób.

Rasa ściśle związana z problemami serca — Cavalier King Charles Spaniel

Cavalier King Charles Spaniel to jedna z ras psów, która szczególnie często zmaga się z problemami kardiologicznymi. U tych zwierząt występuje zwiększone ryzyko wystąpienia choroby zastawek serca, zwanej endokardiozą zastawki mitralnej (MVD) oraz trójdzielnej. Choroba ta prowadzi do nieprawidłowego funkcjonowania zastawek, co może skutkować niewydolnością serca. Badanie echo serca u psa pozwala na ocenę stanu zastawek oraz wykrycie ewentualnych nieprawidłowości.

Wielkie serce Dobermanów

Dobermany to kolejna rasa psów, u której często występują problemy kardiologiczne. U tych zwierząt można zaobserwować zwiększone ryzyko wystąpienia kardiomiopatii rozstrzeniowej, czyli choroby, która prowadzi do osłabienia mięśnia sercowego i jego nieprawidłowego rozszerzenia. Echo serca u psa oraz EKG jest w tym przypadku nieocenionym narzędziem diagnostycznym, które pozwala na ocenę funkcji mięśnia sercowego oraz wykrycie ewentualnych zmian.

Bokser — rasa z predyspozycjami do arytmii

Bokser to rasa psów, która jest szczególnie narażona na wystąpienie arytmii, czyli nieprawidłowego rytmu serca. U tych zwierząt często diagnozuje się arytmię, która może prowadzić do nagłego zgonu. Właśnie dlatego tak ważne jest regularne badanie echo serca, EKG oraz badanie Holterowskie u psa tej rasy, które pozwala na monitorowanie rytmu serca oraz zaplanowanie odpowiedniego leczenia w przypadku wykrycia nieprawidłowości.

Maltańczyk — rasa zwiększonego ryzyka wad wrodzonych

Maltańczyk to kolejna rasa psów, która częściej niż inne boryka się z problemem wad wrodzonych serca. U tych zwierząt zwiększone jest ryzyko wystąpienia PDA — przetrwały przewód tętniczy Botalla. Właśnie dlatego tak istotne jest wczesne badanie echo serca u psa tej rasy, które pozwala na ocenę mięśnia sercowego oraz wykrycie ewentualnych zmian.