Pozycja bólowa u zwierząt – jakie zachowania powinny właściciela zaniepokoić?

Lek. wet. Specjalista chorób psów i kotów

Pozycja bólowa traktowana jest jako jeden z objawów, który wskazuje, że z naszym zwierzęciem może dziać się coś niedobrego. Jest to sygnał, że należy bliżej przyjrzeć się stanowi jego zdrowia. W niniejszym artykule szerzej opisane zostało znacznie pozycji bólowej u zwierząt z wykazem zachowań, na jakie warto zwracać uwagę.

Pozycja bólowa – co to jest, jak reagować?

Pozycją bólową nazywamy charakterystyczny sposób układania ciała przez zwierzę. Przyjmowana jest ona wówczas, gdy nasz pupil odczuwa dyskomfort. Pozycja taka nie zawsze musi oznaczać poważną chorobę, jednak warto zainteresować się, co może powodować u niego złe samopoczucie. W takim przypadku nie zaszkodzi udać się na wizytę kontrolną. Badania profilaktyczne tego rodzaju przeprowadzane są między innymi w sieci zakładów weterynaryjnych Lux-Vet.

Pozycja bólowa u kota

Koty dają znać, że coś im dolega, poprzez określone pozycje. Zwykle ich przyjmowanie ma na celu radzenie sobie z bólem fizycznym, aniżeli samo alarmowanie właściciela o złym stanie. Dlatego tak ważne jest dokładne przyglądanie się pupilowi w różnych sytuacjach.

Jak zachowuje się chory kot?

Chory kot będzie zachowywał się inaczej niż zwykle. Może to wpłynąć na jego apetyt, chęć do wchodzenia w interakcje z właścicielem oraz poziom energii.

Do popularnych objawów wskazujących, że coś mu dolega, zaliczyć można:

• letarg,
  • wydłużony sen,
  • unikanie picia i jedzenia
  • oraz dotyku człowieka.

Często także będzie się on ukrywał. Chowanie się po kątach ma sprawić, że poczuje się bezpieczniej, jednak jeśli nie jest to jego typowe zachowanie, należy odebrać je jako alarm, że coś jest nie tak z jego zdrowiem.

Przykłady pozycji bólowej u kota

Bardzo częsta pozycja bólowa u kota przypomina kucanie. Kot przysiada lekko w taki sposób, by jego brzuch nie dotykał podłoża. Asekuruje się przy tym przednimi łapami, na których opiera się ciężar ciała.
Inną postawą jest dociskanie przez futrzaka głowy do płaskiej nawierzchni. Naciskanie na coś łebkiem może świadczyć o intensywnym bólu odczuwanym w związku z udarem lub zatruciem.

Niestandardowe zachowania zwierzak może przejawiać również w kuwecie. Jeśli jego mięśnie są napięte, a główka skulona, zbliżona do klatki piersiowej, może wskazywać to na problemy z układem moczowym.

Czy pozycja bólowa u kota zawsze oznacza ból?

Pozycja bólowa nie zawsze musi oznaczać, że kot doświadcza bólu. Zwierzę może odczuwać jedynie tymczasowy dyskomfort wywołany czynnikami zewnętrznymi. Warto obserwować pupila i reagować w przypadku dostrzeżenia u niego charakterystycznej pozy. To pozwoli wykluczyć poważniejsze problemy zdrowotne lub zawczasu zapobiec ich rozwojowi.

Czy kot mruczy gdy jest chory?

Może zdarzyć się, że kot doświadczający choroby będzie mruczał. Wbrew pozorom dźwięk ten uwalniany jest nie tylko w momencie, kiedy zwierzak czuje się dobrze. Zdarza się, że generowany jest on także, aby złagodzić skutki stresu czy fizycznego cierpienia.

Po czym poznać, że kot ma gorączkę?

Gorączka u kotów objawia się wzmożoną apatią i sennością, unikaniem kontaktu z człowiekiem, brakiem chęci do zabawy oraz zmniejszonym apetytem. W takich wypadkach zwierzak może mieć również gorący, suchy nos oraz uszy.

Jak wygląda pozycja bólowa u psa?

Pozycja bólowa u psa zwykle opiera się na opuszczeniu przednich łap na podłogę oraz ułożeniu na nich głowy przy jednoczesnym wypięciu bioder. Oprócz tego o dyskomforcie świadczyć może dziwny chód oraz unikanie kontaktu z innymi psami.

Jak pies okazuje, że go coś boli?

Pies może okazać swój ból nie tylko poprzez szczególne pozycje, ale też skomlenie lub popiskiwanie. Bywa, że staje się on agresywny, kiedy jego dolegliwości są szczególnie intensywne bądź przybierają na sile.

Przykłady pozycji bólowej u psa

Najbardziej charakterystyczną pozycją bólową u psa jest uniesiony zad i ułożenie przednich łap nisko, tuż przy ziemi. Przypomina ona nieco pozę przyjmowaną podczas zabawy, jednak świadczyć może o poważnych dolegliwościach.

Jak pies sygnalizuje ból?

W przypadku gdy zastanawiamy się, jak rozpoznać, że psa coś boli, musimy pamiętać, że objawem może być każde zachowanie odbiegające od normy.

W tym wypadku mowa o:

• wzmożonej senności,
  • apatii,
  • niechęci do zabawy,
  • ale też nagłych, agresywnych zachowaniach czy skomleniu.

Co oznacza, gdy pies robi koci grzbiet?

Pozycja kociego grzbietu u psa może stanowić informację o bólach brzucha, jakich doświadcza pupil.

Po czym poznać gorączkę u psa?

Gorączkę u psa zwiastować mogą zjawiska takie jak dreszcze, osowiałość, senność, a także suchy i ciepły nos czy silne pragnienie. Warto zwrócić również uwagę na oczy, które w takich wypadkach stają się matowe i zaczerwienione. Diagnozę pod kątem gorączki przeprowadzić można również w zakładach Lux-Vet.

Jak złagodzić ból zwierzęcia przy pozycji bólowej?

W przypadku zaobserwowania pozycji bólowej należy udać się z psem lub kotem do weterynarza w celu ustalenia przyczyny złego stanu samopoczucia pupila. Lekarz weterynarii przepisze odpowiednie środki i zaproponuje dopasowaną do potrzeb pacjenta kurację.

Pozycja bólowa u zwierząt – co robić?

Po zauważeniu pozycji bólowej w pierwszej kolejności warto przyjrzeć się zachowaniu zwierzęcia. Po dostrzeżeniu dalszych objawów choroby najlepiej udać się na wizytę do lekarza. Diagnozą i leczeniem zająć się powinien weterynarz, który dysponuje nowoczesnym sprzętem pozwalającym na sprawne przeprowadzanie kuracji.

Logotyp Lux-Vet

Pamiętaj …

Jeżeli podejrzewasz, że zdrowie twojego pupila jest zagrożone, niezwłocznie skontaktuj się z weterynarzem.

Nasze placówki weterynaryjne są w Krakowie, Bielsku-Białej, Skoczowie, Jaworzu